Lära sig programmering

Ja, det är dags för ämnet igen. En viss grabb i min närhet har nu blivit utsatt för mitt första försök att lära någon programmera. Han saknar helt förkunskaper och är 16 år. Intresse finns.

Vi har haft en bok som utgångspunkt "Head First Java".  Häromdagen hade vi en kort genomgång så nu vet han vad en klass är och hur den ska ligga i en fil. Han har lärt sig statement och loop samt "curly braces". Max en timme.

Från boken tog jag en idé om att sätta upp ett program, sönderklippt, på kylskåpet med magneter. Uppgiften gick ut på att arrangera om snuttarna så att programmet, när det exekverade, skrev ut en liten text.

Jag trodde att det var för svårt. Jag trodde han inte skulle tycka det var kul. Jag hade väldigt fel.

Med lite hjälp att "exekvera" så klarade han det, trots att jag inte presenterat villkorliga uttryck tidigare så förstod han det ändå.

Jag är imponerad.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0