Lära sig programmering: skolan väljer C++

Pratade med grabben idag om skolan och de kurser i programmering som han kommer att få ta nästa år.


Enligt honom så lär skolan ut C++!? Hur tänkte man då? C++ är ett av de svåraste programmeringsspråk som finns.


Jag vet vad jag pratar om, jag har programmerat flera år i C++. 1995 släpptes Java och det är det populäraste språket idag. Det är betydligt lättare att lära sig. Det är betydligt lättare att hitta ett jobb som Java-programmerare än i något annat programmeringsspråk.


Nu börjar det i o f bli en viss brist på C++ programmerare eftersom de fortfarande finns gamla system som behöver underhållas. Spelprogrammering görs fortfarande i C++ eftersom det fortfarande anses vara det som ger bäst prestanda. Detta är antagligen inte sant längre nu när Java har utvecklats under många år.


En annan anledning kan vara att det finns inte möjlighet att programmera i Java till konsoler som X-Box.


Med spel så menar jag spel till PC, Playstation och X-box. Online spel som poker är så gott som alltid skrivna i Java.


Dock: varför ge ungdomar en så svår start?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0