Bergman-ögonblicket i "Vicky Cristina ­Barcelona"

Var och såg den idag och min kära har redan skrivit om den och har dessutom länkat till recensionen i DN. Aftonbladet har också recenserat den.

Jag gillade filmen skarpt, kändes som Woody Allen var tillbaka i form igen. Kanske för att den påminner om de Allen-filmer jag såg när jag var ung.

Det som ni inte kan läsa i recensionen är koppling till Allens favoritregissör, Bergman. Jag säger inte att det är så men Cristina, ett svenkt namn och blond och blåögd ger associationer till sextital och Bergman i en scen. Jag tänker på när de är på utflykt och breder ut en filt i gräset. Hon har en topp på sig som är gul med vita rutor och blå jeans.

Jag kände direkt en fläkt från barndomen. 60-talet för er som inte orkar räkna :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0