Lära sig programmera, del 3


Nu har jag tittat lite på en släkting till BlueJ, Greenfoot. Den påminner om BlueJ och kommer också den från Australiens universitetsvärld. Jag hittade den via länk från Bluej:s sida. Faktum är att den verkar bygga helt på BlueJ. Tittar man i installationskatalogen hittar man bluej.jar m.fl.

Greenfoot riktar sig till en yngre publik, tonåringar gissar jag. Redan från start har man en tvådimensionell grafik att börja med och tutorial handlar om wombats som äter blad. Man ger figurerna ett beteende och sedan startar man världen varpå de kutar runt och äter de löv de hittar.

Jag tycker att det är en bra idé men samtidigt märker jag ett problem med både Alice och Greenfoot, det som lockar är det grafiska. Samtidigt är det också det som gör det svårare. Grafik blir snabbt "matematiskt" och det kan avskräcka en del.

wombat En wombat.

Här är en lärare som bloggar om Greenfoot.

Jag funderar fortfarande hur man skulle koppla ihop det här med webb. Ett problem med webb är ju att det är alltid så många parametrar och andra tekniska detaljer som man ska kunna. Det måste man reducera för att en complete noob inte ska ge upp direkt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0