Din hjärna förstår inte "inte"

VA!? Skulle inte det här handla om hur man beter sig på första träffen?

Jo, lite. Men en sak som du ska reflektera på, som en övning, är att din hjärna inte förstår ordet "inte" särskilt bra.

Vad menar jag med det? Jo, om du nu ska göra något viktigt som att träffa en tjej eller gå på en intervju för ett jobb, så kommer du antagligen oroa dig för en sak - att göra bort dig.

Bara därför kommer du snart att tänka i "inte"-termer. Till exempel: "Jag ska inte spilla".

Den dåliga nyheten är att hjärnan du har kommer att vara så fokuserad kring en bild av dig spillandes pizza över dig att det troligen kommer att hända precis det som du inte vill: pizza i knät.

Varför är det så? Vet inte. Men jag vet hur man gör: sluta tänka på det sättet. Din mamma sa säkert "snubbla inte i trappan" och menade väl.

Från och med nu säger du till dig själv (och andra) "ta det lugnt i trappan". Hörde du skillnaden?

Så övningen är: varje gång du tänker en mening med ordet "inte" i, så vänd på den till något positivt som du kan följa i stället.

"Jag ska inte spilla" blir "Jag ska skära små bitar av pizzan och äta långsamt".

Extra: om dina "inte" handlar om sådant som varit, typ, "jag skulle inte ha sagt ...", sluta tänk på sådant som varit.

Omvandla dina misstag till erfarenheter, förlåt dig själv och gå vidare.

Kommentarer
Postat av: Erika

hej! tackar för kommentaren i min blogg.
Jag säger som jag sa till
Towe: jag föreläser alltid om att dom ska kämpa på och komma ihåg att allt är möjligt. Man kan heller inte blicka bakåt på det tidigare livet man hade utan man måste se de nya dörrarna som öppnas.
Men idag vart det en sån där motig dag som jag kände jag var tvungen att skriva om, framför allt för att mitt politiska arbete ska kännas mer förtroende ingivande, jag har oxå fått prova på hur det är.
Tackar än en gång för kommentaren. Kram

2007-12-19 @ 20:45:52
URL: http://erikacarlsen.blogg.se
Postat av: THOWE

meeen.. inte en sån där trappstegsmaskin så rumpan blir stenhård :P

2007-12-19 @ 21:30:58
URL: http://thowes.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0