Australien 2012

Damp ner i TV-soffan efter att ha anlänt med nattåget från Åre kl 6 på morgonen. Australien är tio timmar före oss och kör racet kl 17.

Dubbelt McLaren längst fram på gridden och de tidigare dominanta Red Bull flera led back. Roman Grosjean i Lotus (Renault) på 3:e ruta! Han blev dock påkörd tidigt i racet och fick bryta. Hans stallkamrat Kimi hade ett dåligt kval i sin come back (18) men visade att han kan fortfarande genom att köra upp sig i fältet till 7:e plats.

Vettel hade bra tur med säkerhetsbilen och lyckades klämma sig emellan McLarens dominanter. Precis när båda dessa varit depå, på samma varv (!) så kom säkerhetsbilen ut och Vettel fick en stor fördel. Flera bilar framför honom bröt så frågan är hur bra Red Bull är egentligen.

Yttersta spänning

Är det spännande med F1, eller? Ett helt års kämpande avgörs inte två race, inte två varv men två kurvor från slutet av det sista racet.

Med två varv kvar kör Vettel om Hamilton samtidigt som Massa leder. I det läget är Massa världsmästare. Men mellan Massa och Hamilton finns Glock som chansat på att köra de sista varven på torrdäck trots att det börjat regna. I näst sista kurvan passerar Hamilton honom och blir femma, det minsta som krävdes för att han skulle bli världsmästare.

Helt OOOOOOOtroligt.

Jag ska ju säga att jag inte gillar varken Massa eller Hamilton. Gnällspiken och Busen, i min värld. Men såklart stiger de i aktning när de grinar av olika skäl under säsongsavslutningen.

Massa vann sitt hemma-GP och var i sorgetårar. Hamilton är femma i glädjetårar.

Läs mer i Aftonbladet.

Olja in, Grodlår ut

Abu Dahbi har presenterat datorgenrerade bilder av sin nya bana där nästa säsongs sista GP körs. Ser otroligt maffigt ut, bl a ligger ett hotell grensle över banan. Se F1.com och här är bildgalleriet.



Bara för att spä på så döper man en skyskrapa i Abu Dahbi efter M. Schumacher. Se Dagens Industri.

Enligt Auto, Motor och Sport:s nyhetsbrev så kastar Frankrike in handduken på grund av finansiella problem (AMS artikel) - tråkigt och konstigt. Borde det inte vara en lönsam affär?

Hörde en siffra om 500 % avkastning. Hittar inte den artikeln just nu. Sry.

Hemske Hamilton

Efter Japans GP har Hamilton samlat på sig duktigt med minuspoäng. Han visade på Monza att han inte drar sig för att köra fult och i Japan prejade han av Kimi så att dennes chans till seger i praktiken försvann och därmed är Kimi borta från kampen om titeln.

Hamilton fick en drive-thru och med påkörningen han fick av Massa blev han utan poäng. På slutet varvades han av Alonso vilket tydligen var en nesa för precis på slutet av sista varvet kastar han sig förbi och riskerar mycket bara för att slippa komma i mål som varvad.

Hamilton är mycket trevlig vid sidan om banan, medietränad och så. Men på banan har han inte varit någon gentleman.

Nu har han visserligen gnällt en del på Massa efter påkörningen, som vi kunde läsa i Aftonbladet, så han darrar även utanför.

Förra året darrade han så mycket att han tappade titeln till mr Iceman, Kimi. Tyvärr blir det som sagt inte han och Massa är ingen höjdare han heller med sin lite gnälliga stil. Asch.

En som dock höjt sig i mina ögon är Alonso sedan vi var i Barcelona. Publikens hejande gjorde att vi rycktes med. Sedan har visat att han höjer ett stall. Renault hade inte mycket i början av säsongen. Nu har Alonso vunnit de två senaste racen och dessutom var Piquet fyra. Mmm, vilken kille, det var som att McLaren-året gav honom en obehaglig läxa på något sätt och nu har han studsat tillbaka.

2009 kalender - Amerika adjö

FIA har precis lagt fram 2009 års kalender.

Kanadas GP har utgått och därmed är det enda lopp som körs på Amerikas kontinent det i Brasilien. Beslutet taget i skuggan av finanskrisen i USA, kan det varit i vågen? Världens modernaste sport kan inte hänga kvar i länder som börjat gå baklänges?

Istället har vi en nykomling, Abu Dhabi, som kommer att få sista loppet och kanske ett spännnade avgörande.

Det är en lättnad att man inte bara spär på med fler race, det skulle antagligen göra varje race mindre intressant. Se bara på elitserien i ishockey. Jag tror att de glesa läktarna kan ha att göra med att man kör 55 omgångar i grundserien.

Angående kalender så använder jag Google och någon har gjort en F1-kalender (som man kan lägga in i sin egen).  Välj "lägg till" och sök på "FIA Formula One" så hittar du flera.

Så här ser kalender ut:

2009 FIA Formula One World Championship:
29 March Australia
5 April Malaysia
19 April Bahrain
10 May Spain
24 May Monaco
7 June Turkey
21 June Great Britain
28 June France
12 July Germany
26 July Hungary
23 August Europe (Valencia)
30 August Belgium
13 September Italy
27 September Singapore
11 October Japan
18 October China
1 November Brazil
15 November Abu Dhabi

Viasat Motor blir min nya kanal?

Efter ett tips så hittade jag en artikel i Aftonbladet.se som verkar handla om fotboll men även handlar om F1. Jag läser inte Aftonbladet och jag läser inte om fotboll, så det var ju inte konstigt att man missade den!

Hursomhelst, kontentan är den att F1 live kommer att visas på Viasat Motor (en av de som heter 1, 2 eller 3 nu) . Jag hoppas givetvis kunna se loppen utan reklamavbrott - det vore riktigt bra. Hellre reklam mellan kvalomgångarna då, när det inte händer något än under loppet.

Minardi tar pole och vinner

Stallet heter visserligen Scuderia Torro Rosso men det är ju faktiskt det stall som en gång var Minardi som idag startade från pole, ledde hela racet och vann. Helt otroligt!

Nu sitter Vettel på presskonferensen och säger att anledningen till att de var så snabba på rakan var att de körde med torrinställningar!

Torro Ross har varit på gång under de senaste racen och nu drog de en jack-pot. Grattis!

Vettel är den yngsta föraren både på pole och som segrare någonsin.

I väntan på kvalet på Monza

Såg att FIA ska ta ställning till Hamiltons bestraffning den 22/9.

Jag fattar inte hur domarna på Spa kunde ge honom ett tidstillägg för det som hände. Han tvingades gena i chickanen men släppte den placering han vunnit - standard procedure!

Dessutom hävdar stallet att de fått klartecken från domarna under racet att han inte gjort fel.

Vad skulle han gjort istället?

Kimi: det är inte poängen, det är trenden

Ferrari sköt en motor idag igen, fast denna gång var det Kimi som var på sin andra tävling med samma motor. Visserligen var Ferrari-försedda bilar snabbast men bara nästan två race duger förstås inte.

Strax innan motorraset körde Kimi på en mekanikern med tankriggen när finnen drog iväg innan han fick grönt.

En dålig dag.

Kimi låg betydligt sämre till förra året när han vann, poängmässigt. Men nu känns trenden olycklig, han verkar inte hänga med Massa som nu utmanar Lewis om titlen.

En dålig trend och Kimi måste studsa tillbaka snart om det inte ska vara helt kört.

Ferrari verkar inte vara riktigt på topp, Massa krockade nästan med Sutil när han skulle ut ur depån. Hade varit intressant att se hur lamporna såg ut i det fallet också, hade Massa grönt?

Just nu är det osäkert om Massa blir bestraffad för incidenten, domarna säger att de ska titta på det efter racet. Svagt, tycker jag, loppet ska ju vara avgjort när bilarna kommit i mål.

Mekanikerns tillstånd är också okänt, hoppas det var lättare skador bara.

Valencia: förutsättningar

Skillnader i tider mellan Q2 och Q3

Q1/Q2 Q3 Diff
1 Massa 01:37,9 01:39,0 00:01,130
2 Lewis 01:38,0 01:39,2 00:01,245
3 Kubica 01:38,1 01:39,4 00:01,342
4 Kimi 01:38,2 01:39,5 00:01,259
5 Heikki 01:38,1 01:39,9 00:01,817
6 Vettel 01:37,8 01:40,1 00:02,300

Valencia - vi längtar

Valencia - varför dröjer du så?


Ferrari visste att det inte skulle hålla

När vi satt och tittade på motormåndag nyss så slog det oss att Ferraris mekaniker inte verkade överraskade av att Massa sköt motorn. Kroppsspråket var mer "äsch" än "vad i h-e".

Det vore inte så konstigt, telemetrin kan redan ha berättat vad som var på gång. Men varför skulle de berätta det för någon? Någonsin?

Som frugan påpekar för mig så körde han på 1:23 (hur kommer hon ihåg det?) medan de andra körde på 1:21. Kan ha berott på att han ledde stort men likaväl att ingenjören sagt åt honom att skruva ner motormappningen så mycket det bara går.

Kanske var det så att kampen mellan Massa och Hamilton slet ut den enes motor och den andres däck...

Ungern - Massa, Heikki och Glock

Massa gjorde årets start idag. Från tredje rutan sköt han iväg som en raket och körde om Hamilton - på utsidan! Sedan höll han undan för Hamilton som föll ur tätstriden efter en punktering.

Även om jag beundrar Massas start så satt vi och hoppades på han skulle drabbas av något. Vi blev bönhörda - med några få varv kvar skjuter brasilianaren motorn. Jubel i soffan!

Konsekvensen blev att Heikki tog sin första seger - härligt!
 
Timo Glock gjorde sitt bästa resultat någonsin, under hans första "riktiga" säsong. En fin belöning efter olyckan i förra racet och hårt arbete.

Om Piquet hade tur i förra racet så handlade det här inte om det, i alls samma utsträckning. Timo var med hela helgen och visserligen var det två förare som bröt framför honom men han hade i vart fall placerat sig högt upp.

Kimi fastnade bakom Alonso de två första stintarna men under andra stoppet tog han honom. Ferrarin fungerade bättre med mjuka däck och han jagade ikapp Timo. När Felipe sköt motorn slog Kimi dok av på tempot och nöjde sig med tredjeplatsen, antagligen oroade sig teamet för att samma sak skulle kunna hända honom.

En annan sak som hände var de bränder som uppstod vid tankningarna. Sådant kan hända enstaka team under ett race men här hände det tre stycken. Torro Rosso fick spruta pulver över Bourdais bil två gånger!

Bourdais straffas för att hindrat Heidfeld

Jaha, Heidfeld missade Q2 för att Bourdais hindrade honom från att köra för fullt i sista kurvan. Syntes tydligt hur upprörd Nick var på TV.

Eje tycker att det är en fånig regel och jag håller med. Om Heidfeld var ute direkt och skaffat sig en bra tid istället för att sitta och bevaka de andra från depån, så hade han inte varit beroende av att ha fritt på sitt sista försök, precis när tiden gått ut.

Om inte regeln funnits skulle man kunna tänka sig att en förare avsiktligt blockerar en annan för att sabotera dennes kvalförsök. Men riktigt så enkelt är det inte, det finns andra regler som kickar in, man kan bara byta spår en gång t ex.

Dessutom är det viktigare för en förare att fokusera på att få en bra startplats i hela fältet än att sabotera för en enstaka, annan förare.

Givetvis finns det lägen när sådant kunnat löna sig, se bara på de avsiktliga påkörningar som skett under loppen historiskt. Jag tänker på meste mästaren, Mikael Skomakare. Som jag minns det blev han diskvalificerad för detta ett år.

En bild från Barcelona i våras

Vi var där!    Den schackrutiga!

RSS 2.0