Kimi: det är inte poängen, det är trenden

Ferrari sköt en motor idag igen, fast denna gång var det Kimi som var på sin andra tävling med samma motor. Visserligen var Ferrari-försedda bilar snabbast men bara nästan två race duger förstås inte.

Strax innan motorraset körde Kimi på en mekanikern med tankriggen när finnen drog iväg innan han fick grönt.

En dålig dag.

Kimi låg betydligt sämre till förra året när han vann, poängmässigt. Men nu känns trenden olycklig, han verkar inte hänga med Massa som nu utmanar Lewis om titlen.

En dålig trend och Kimi måste studsa tillbaka snart om det inte ska vara helt kört.

Ferrari verkar inte vara riktigt på topp, Massa krockade nästan med Sutil när han skulle ut ur depån. Hade varit intressant att se hur lamporna såg ut i det fallet också, hade Massa grönt?

Just nu är det osäkert om Massa blir bestraffad för incidenten, domarna säger att de ska titta på det efter racet. Svagt, tycker jag, loppet ska ju vara avgjort när bilarna kommit i mål.

Mekanikerns tillstånd är också okänt, hoppas det var lättare skador bara.

Valencia: förutsättningar

Skillnader i tider mellan Q2 och Q3

Q1/Q2 Q3 Diff
1 Massa 01:37,9 01:39,0 00:01,130
2 Lewis 01:38,0 01:39,2 00:01,245
3 Kubica 01:38,1 01:39,4 00:01,342
4 Kimi 01:38,2 01:39,5 00:01,259
5 Heikki 01:38,1 01:39,9 00:01,817
6 Vettel 01:37,8 01:40,1 00:02,300

Valencia - vi längtar

Valencia - varför dröjer du så?


Ferrari visste att det inte skulle hålla

När vi satt och tittade på motormåndag nyss så slog det oss att Ferraris mekaniker inte verkade överraskade av att Massa sköt motorn. Kroppsspråket var mer "äsch" än "vad i h-e".

Det vore inte så konstigt, telemetrin kan redan ha berättat vad som var på gång. Men varför skulle de berätta det för någon? Någonsin?

Som frugan påpekar för mig så körde han på 1:23 (hur kommer hon ihåg det?) medan de andra körde på 1:21. Kan ha berott på att han ledde stort men likaväl att ingenjören sagt åt honom att skruva ner motormappningen så mycket det bara går.

Kanske var det så att kampen mellan Massa och Hamilton slet ut den enes motor och den andres däck...

Ungern - Massa, Heikki och Glock

Massa gjorde årets start idag. Från tredje rutan sköt han iväg som en raket och körde om Hamilton - på utsidan! Sedan höll han undan för Hamilton som föll ur tätstriden efter en punktering.

Även om jag beundrar Massas start så satt vi och hoppades på han skulle drabbas av något. Vi blev bönhörda - med några få varv kvar skjuter brasilianaren motorn. Jubel i soffan!

Konsekvensen blev att Heikki tog sin första seger - härligt!
 
Timo Glock gjorde sitt bästa resultat någonsin, under hans första "riktiga" säsong. En fin belöning efter olyckan i förra racet och hårt arbete.

Om Piquet hade tur i förra racet så handlade det här inte om det, i alls samma utsträckning. Timo var med hela helgen och visserligen var det två förare som bröt framför honom men han hade i vart fall placerat sig högt upp.

Kimi fastnade bakom Alonso de två första stintarna men under andra stoppet tog han honom. Ferrarin fungerade bättre med mjuka däck och han jagade ikapp Timo. När Felipe sköt motorn slog Kimi dok av på tempot och nöjde sig med tredjeplatsen, antagligen oroade sig teamet för att samma sak skulle kunna hända honom.

En annan sak som hände var de bränder som uppstod vid tankningarna. Sådant kan hända enstaka team under ett race men här hände det tre stycken. Torro Rosso fick spruta pulver över Bourdais bil två gånger!

Bourdais straffas för att hindrat Heidfeld

Jaha, Heidfeld missade Q2 för att Bourdais hindrade honom från att köra för fullt i sista kurvan. Syntes tydligt hur upprörd Nick var på TV.

Eje tycker att det är en fånig regel och jag håller med. Om Heidfeld var ute direkt och skaffat sig en bra tid istället för att sitta och bevaka de andra från depån, så hade han inte varit beroende av att ha fritt på sitt sista försök, precis när tiden gått ut.

Om inte regeln funnits skulle man kunna tänka sig att en förare avsiktligt blockerar en annan för att sabotera dennes kvalförsök. Men riktigt så enkelt är det inte, det finns andra regler som kickar in, man kan bara byta spår en gång t ex.

Dessutom är det viktigare för en förare att fokusera på att få en bra startplats i hela fältet än att sabotera för en enstaka, annan förare.

Givetvis finns det lägen när sådant kunnat löna sig, se bara på de avsiktliga påkörningar som skett under loppen historiskt. Jag tänker på meste mästaren, Mikael Skomakare. Som jag minns det blev han diskvalificerad för detta ett år.

En bild från Barcelona i våras

Vi var där!    Den schackrutiga!

Nelson Piquet:s andraplats gav självförtroende

Nelson Piquet Jr tog som bekant andraplatsen på Hockenheim och det sas att det skulle rädda hans karriär.

Men alla måste inse att han hade en otrolig tur. Han gick in i depån för sitt enda stopp precis innan säkerhetsbilen kom ut.

Idag på kvalet till Ungerns GP visade det sig dock ha boostat ättlingen ordentlgt och länge såg han ut att kvala ut Fernando.

Så blev det inte, han startar från 10:e men verkar ganska tung med +2,2 s i skillnad mellan Q2 och Q3.

RSS 2.0