Norrlands Guld för mesiga smitare
Synd på en hygglig öl att den säljs med en reklam som anspelar på norrländska män som smiter från sina fruar eller flickvänner. Vilka underdogs!
Scen: rustik krog, typ en ombyggd lada.
"-Skulle inte du och Lena ha en myskväll?"
"- Jo. Men jag är i källaren och hämtar en grej."
Jaha. Så han törs inte säga till Lena att han vill ut en stund och ta en öl? Ok, toffelhjälten har alltid varit rolig men det här blir snabbt taffligt.
Känns jäkligt omanligt.
Finns olika varianter, här är en från deras egen företagsblogg. Duh.
Scen: rustik krog, typ en ombyggd lada.
"-Skulle inte du och Lena ha en myskväll?"
"- Jo. Men jag är i källaren och hämtar en grej."
Jaha. Så han törs inte säga till Lena att han vill ut en stund och ta en öl? Ok, toffelhjälten har alltid varit rolig men det här blir snabbt taffligt.
Känns jäkligt omanligt.
Finns olika varianter, här är en från deras egen företagsblogg. Duh.
Mustaschkampen FaceBush
I duschen kom jag på vad min mustaschkamp ska heta: "FaceBush".
Insamlingen är för cancerfondens kamp mot prostatacancer. Du hittar den här.
Insamlingen är för cancerfondens kamp mot prostatacancer. Du hittar den här.
Din kris, din bil - att fylla jämnt
När man fyller jämnt så brukar man blicka tillbaka och se vad man gjort i livet. Inte sällan inser man att man inte gjort allt man tänkt. Det har varit jobb, hem och familj för hela slanten.
Personligen löser jag ångesten med en politiskt inkorrekt bil, sportbilen. Förra gången var det en Toyota MR2 men nu har jag nått Mercedes-åldern så då blev det en SLK 320.
Här är bilder
40-årskris
50-årskris
När jag köpte Toyotan så skrev jag lite om det på den här sidan.
Jag har inte gjort något sådant den här gången men om du vill se lite jämförande bilder så kika på mitt album.
Personligen löser jag ångesten med en politiskt inkorrekt bil, sportbilen. Förra gången var det en Toyota MR2 men nu har jag nått Mercedes-åldern så då blev det en SLK 320.
Här är bilder
40-årskris
50-årskris
När jag köpte Toyotan så skrev jag lite om det på den här sidan.
Jag har inte gjort något sådant den här gången men om du vill se lite jämförande bilder så kika på mitt album.
Vem äger din bil?
Idag fick jag hem en sammanfattning av försäkringsvillkoren för bilförsäkringen. Där kan man läsa följande underbara formulering:
"Försäkringen gäller för dig som är försäkringstagare om dur bilens verklige ägare och huvudsaklige brukare. Detta innebär att du kan bli utan ersättning om du är registerad som ägare och har tecknat försäkring för bilen, trots att du inte äger den." (mina kursiveringar)
Så även om bilen är registrerad som den ska, jag står i registreringen som ägare och jag har tecknat försäkringen, så kan jag ändå anses inte vara ägare och bli utan ersättning. Skumt.
Det är bara den som är registrerad som ägare på bilen som kan och måste teckna försäkring. Skriver jag över bilen på min hustru så råkar hon illa ut om hon inte snabbt tecknar en försäkring.
Samtidigt så friskriver sig försäkringsbolaget, jag skulle kunna vara någon annan än "bilens verklige ägare". Hur vet man det?
Jag känner igen den här Kafka-logiken från Kronofogden. Om de vill driva in en skuld så kan de ta bilen från gäldenären men de måste först hitta bilen och sedan visa att det är gäldenären som äger den. Då räcker det inte med att gäldenären är bilens registrerade ägare. Hur man visar det vet jag inte.
Parkerar någon bilen fel och drar på sig en avgift, då är det verkligen ingen tvekan om att man är den verklige ägaren. Även om man inte fyllt 18. Så kan man börja livet som vuxen på minus med skulder hos Kronofogden. Tack mamma och pappa.
Obs, inget teoretiskt resonemang, det här är ett reellt problem att föräldrar registrerar bilar på barn som sedan får skulder för obetalda parkeringsavgifter.
Nu brukar det heta att man tecknar ett avtal genom att parkera på en ruta som sköts av ett bolag. Avtal kan dock inte ingås med personer under 18 så jag fattar inte hur det går ihop.
Hela problemet med otydligheten när det gäller ägandeskap borde rättas till, tycker jag. Är man registrerad som ägare så är man ägare, oavsett vem som kör bilen.
Dessutom, ingen under 18 borde kunna äga en bil. Att ha en bil innebär ansvar för att betala skatt och avgifter och varför skulle det läggas på en omyndig? Det kan förstås bli problem om ett barn ärver och det ingår en bil med affektionsvärde i arvet. Då får man lösa det med en överförmyndare som brukligt i liknande fall.
"Försäkringen gäller för dig som är försäkringstagare om dur bilens verklige ägare och huvudsaklige brukare. Detta innebär att du kan bli utan ersättning om du är registerad som ägare och har tecknat försäkring för bilen, trots att du inte äger den." (mina kursiveringar)
Så även om bilen är registrerad som den ska, jag står i registreringen som ägare och jag har tecknat försäkringen, så kan jag ändå anses inte vara ägare och bli utan ersättning. Skumt.
Det är bara den som är registrerad som ägare på bilen som kan och måste teckna försäkring. Skriver jag över bilen på min hustru så råkar hon illa ut om hon inte snabbt tecknar en försäkring.
Samtidigt så friskriver sig försäkringsbolaget, jag skulle kunna vara någon annan än "bilens verklige ägare". Hur vet man det?
Jag känner igen den här Kafka-logiken från Kronofogden. Om de vill driva in en skuld så kan de ta bilen från gäldenären men de måste först hitta bilen och sedan visa att det är gäldenären som äger den. Då räcker det inte med att gäldenären är bilens registrerade ägare. Hur man visar det vet jag inte.
Parkerar någon bilen fel och drar på sig en avgift, då är det verkligen ingen tvekan om att man är den verklige ägaren. Även om man inte fyllt 18. Så kan man börja livet som vuxen på minus med skulder hos Kronofogden. Tack mamma och pappa.
Obs, inget teoretiskt resonemang, det här är ett reellt problem att föräldrar registrerar bilar på barn som sedan får skulder för obetalda parkeringsavgifter.
Nu brukar det heta att man tecknar ett avtal genom att parkera på en ruta som sköts av ett bolag. Avtal kan dock inte ingås med personer under 18 så jag fattar inte hur det går ihop.
Hela problemet med otydligheten när det gäller ägandeskap borde rättas till, tycker jag. Är man registrerad som ägare så är man ägare, oavsett vem som kör bilen.
Dessutom, ingen under 18 borde kunna äga en bil. Att ha en bil innebär ansvar för att betala skatt och avgifter och varför skulle det läggas på en omyndig? Det kan förstås bli problem om ett barn ärver och det ingår en bil med affektionsvärde i arvet. Då får man lösa det med en överförmyndare som brukligt i liknande fall.